? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

tisdag 24 februari 2009

Mammig

Just nu är goda råd dyra!! Och väldigt välkomna. Edvin är så mammig att det knappt går att beskriva. Han gallskriker så fort jag går ut ur rummet. Jag kan inte sätta han på golvet och stå bredvid utan han ska vara i famnen. Det går i perioder under dagen men på kvällen är det hopplöst. Imorgon ska mormor vara barnvakt under dagen och på torsdag kväll ska farmor vara barnvakt på kvällen.

Jag vill gärna ha råd om hur vi ska lösa detta. Jag börjar ju jobba på måndag och Edvin kan inte skrika i flera timmar för att jag försvinner. Ska jag bara gå och så får han skrika eller ska jag smyga undan när han inte ser? Hur kan man förhindra att detta fortsätter?

4 kommentarer:

Anna sa...

Låt han få bekräftelse på att du finns där hela tiden. Tala hela tiden om vad du ska göra. Lämna inte ett rum i smyg för du kan han bara bli rädd. Det går säkert bra att någon annan passar honom. Det blir nog bara en stund när du går iväg som han kommer att reagera. Men säg hej då. Det är bra träning.För det blir användbart när han börjar på dagis. Lek lite lekar med honom. Som att saker försvinner och sen kommer tillbaka.
Han är inne i en typisk period nu. Och det kan bli så att han kommer att "straffa dig" för att du nu kommer att börja jobba.Det kan bli så att han nongalerar dig efter ett tag. Men allt är övergångbart.
Han har blivit medveten om att saker kan försvinna nu. Det är bara att försöka göra honom medveten om att saker/människor inte försvinner förgott.Du är hans allt nu och det är du som är hans trygghet. Hoppas det löser sig snart. Det är jobbiga perioder. Men dom går ju faktigst över...ha det så bra det går ..kram/ Anna

Jenny sa...

Jag tycker Louise Hallin som brukar vara med på Nyhetsmorgon på tv4 har rätt bra synpunkter. Jag vet inte om det kan var till hjälp för dig men här finns lite gamla klipp. Kanske kan finnas något råd. Kolla länken! KRAM!
http://www.tv4.se/1.590641/2008/10/27/fraga_louise_hallin

Anonym sa...

Känns lite knepigt att ge "råd" eftersom alla barn och föräldrar är så olika, men jag kan ju iaf skriva hur vi gjort.

Visa/berätta att du ska lämna honom. Säg hej då till honom tydligt.(kanske vinka och ge kram men gör ett kort avsked, inget utdraget)
Ta de dagar som är kvar nu till att "skola in honom" lite med pappa. (Ojdå vad illa det lät :), hehe)
Var först bara borta en kvart typ och nästa gång en timme osv. Då lär han sig att du alltid kommer tillbaka. Precis som man gör på en dagisinskolning.

Svea är också mammaig, men samtidigt är hon mindre gnällig med rikkard. Med honom är det mer "raka rör" liksom.
Det kommer inte ta lång tid föränn Edvin inte bryr sig nämnvärt om att du går iväg, och DET är nästan jobbigare. ;)

Sköt om er!

Anna H sa...

Det är jobbigt när de är mammiga/pappiga (hos oss är det 50/50) men det bästa är väl att inte göra en grej av det, låta det vara en naturlig del av utvecklingen som det faktiskt är! jag brukar prata med honom hela tiden om jag ex sätter ner honom och han blir ledsen, som tidigare skrev, visa att du är där och inte försvinner. Det komme ratt gå över och oftast brukar det inte vara nåt problem när inte mamman/pappan är där. Gick ju bra hos momma =)

Skönt att han är frisk nu, jobbigt när de är sjuka de små.

Lycka till på jobbet på måndag!

Kram!!